Malebné nizozemské město Leerdam se potýká se stejným problémem jako mnoho dalších městských aglomerací po celém světě - jak uspokojit potřeby stárnoucí populace, když mnoho obyvatel žije v budovách, které byly postaveny bez ohledu na přístupnost a bezbariérovost. Právě to učinilo z jednoho nízkopodlažního bytového domu ideální místo pro pilotní projekt společnosti KONE: její vůbec první instalaci prefabrikovaného výtahu ve stávající budově dokončenou v Evropě.
Před zahájením pilotního projektu obsluhoval řadu obyvatel malý výtah, který nebyl uživatelsky přívětivý a přestal vyhovovat svému účelu. Potíže vznikaly proto, že byl příliš úzký na to, aby se do něj vešly větší předměty včetně sanitních nosítek, křídlové dveře znesnadňovaly přístup a z hlavního vchodu nebyl přístup k výtahu bez schodů. Majitel budovy, společnost GB Vastgoed, byl aktivní a motivovaný k nalezení řešení, které by jednak zlepšilo komfort obyvatel v průběhu času, jednak prodloužilo životnost budovy.
Quentin Mariel, manažer nabídky modernizace společnosti KONE, věděl, že tento projekt změní pravidla hry. "Jde o typický scénář evropského rezidenčního trhu - stárnoucí populace nájemníků a přání většího pohodlí v budovách," říká. "V prefabrikovaných výtahových řešeních vidím velký potenciál."
Nyní, když je projekt dokončen, si nájemníci v Leerdamu užívají prostorný a hladce fungující výtah KONE MonoSpace500. Je plně přístupný - a to i pro zdravotnickou záchrannou službu - s automatickými dveřmi šetrnými k mobilitě, které také minimalizují opotřebení vybavení výtahu.
"Všichni jsme s ním velmi spokojeni, protože výtah je prostornější, nový a vypadá krásně," říká Mevrouw Kool, obyvatelka bytového domu v Leerdamu. "Sama jsem jednou musela použít invalidní vozík, a to v předchozím výtahu nebylo možné."
Také skutečnost, že výtah je rychlý, výkonný a zcela nový, za několik let vyloučí nutnost další renovace. A to nejlepší? Byl instalován během několika dní přímo na místě, téměř bez narušení provozu pro obyvatele.
Lidé předpokládají 2-3 měsíce instalace a narušení provozu, ale místo toho může instalace a dokončení trvat jen pár dní.
Co je to prefabrikovaný výtah?
Prefabrikovaný výtah je takzvané “modulání” řešení, které vylučuje mnoho procesů na místě. Namísto montáže a instalace do šachty, která může na místě trvat mnoho týdnů, je výtah předem nainstalován do šachty v továrně, převezen na místo a poté zvednut na místo velkým jeřábem během několika hodin. Poté může proces finalizace trvat pouhé 2-3 dny. Řešení lze dokonce instalovat vedle již existujících (pokud jsou zastaralé) výtahů, čímž se zajistí minimální, pokud vůbec nějaké, narušení pohybu osob.
"Lidé očekávají 2-3 měsíce trvající instalaci a přerušení provozu, ale místo toho může finalizace na místě trvat maximálně pár dní. Pohybuje se tu méně lidí, je tu méně materiálu, méně odpadu. Navíc je to pro montážní firmu jednodušší a bezpečnější, protože výtah se staví v továrně, kde je sucho a teplo, a na místě se pracuje mnohem méně ve výšce v šachtě," říká Quentin Mariel. "Myslím, že je to fantastické."
Společnost KONE poprvé vyzkoušela nový postup montáže prefabrikovaného výtahu do stávající budovy v Číně v roce 2020, poté začalo také hledání evropských partnerů. Nalezení motivovaných a zkušených partnerů bylo klíčové, protože tým společnosti KONE musel úzce spolupracovat s montážními firmami třetích stran, které musely být vyškoleny pro práci s výtahy KONE a zastupovat společnost KONE na místě.
"Jedná se o globální inovaci s potenciálem pro zlepšení instalačních procesů po celém světě a bez dobré spolupráce by nebyla úspěšná," dodává Quentin Mariel.
Do hry vstoupil zkušený výrobce šachet Van den Beemd Steel Lift Shafts B. V. a partnerství se bleskově rozběhlo.
"Vztahy, které máme se společností KONE, jsou opravdu dobré," říká Gerard van Dijk, ředitel společnosti Van den Beemd B. V. "Komunikace probíhá velmi dobře a svižně, což znamená, že rozhodnutí lze přijímat snadno. Je to velmi příjemné." Dodává, že možnost komunikovat a spolupracovat s globálním týmem KONE byla rozhodující, což v budoucnu usnadní zlepšování a standardizaci dalších procesů.
Přizpůsobení budov životnímu rytmu jejich obyvatel
Inženýr technické podpory v terénu Sander van Zanten Inženýr technické podpory v terénu Sander van Zanten byl v první linii projektu modernizace Leerdamu. Líbí se mu, že stejně jako u každé modernizace stávající budovy se některé problémy mohou projevit až v průběhu procesu.
"Jeden problém jsme například překonali tím, že jsme použili částečně betonovou šachtu namísto plně prefabrikované ocelové," vysvětluje van Zanten. "Vždycky mám rád výzvy a neexistuje nic takového jako dokonalé stavební místo," dodává.
Instalace řešení svědčí o vynalézavosti zúčastněných týmů a partnerů a van Zanten se těší, až se tento postup standardizuje a rozšíří. Po 16 letech spolupráce se společností KONE říká, že je stále neustále překvapován tím, "jak daleko a rychle se KONE dokáže přizpůsobit a najít nová řešení pro to, co naši zákazníci potřebují. Skutečnost, že toto řešení bylo postaveno v továrně našeho partnera, ještě více usnadnila neustálé změny a vývoj."
V Leerdamu mezitím prefabrikované výtahové řešení znamená, že budovy i obyvatelé se nyní mohou také plynuleji měnit a vyvíjet, a lze říci, že obojí se těší novému životu. Modularita nakonec podporuje inkluzivnější a přístupnější bydlení ve městech - a při tomto tempu inovací se dnešní pilotní projekt stane zítřejším zlatým standardem.