Vítejte. Já jsem Aleksi.
Pokud čtete tento článek, je pravděpodobné, že jste architekt, projektant nebo třeba facility manažer.
V tom případě se s vámi chci podělit o několik zajímavých informací. Ve skutečnosti toho mám tolik, že jsem se rozhodl založit sérii blogů věnovaných sdílení všech způsobů, jakými vám online nástroje pro plánování a projektování KONE mohou usnadnit život.
K nastínění mnoha způsobů, kterými nástroje KONE urychlují a usnadňují proces projektování, bude potřeba několik blogů. KONE online nástroje - KONE Elevator Planner, KONE Escalator Planner a KONE Car Designer - jsou rodinou intuitivních a bezplatných digitálních nástrojů, které za vás provedou výpočty a umožní vám soustředit se na to, co je nejdůležitější: živit vaši kreativitu.
Ve svém prvním blogu se budu zabývat klasickými "katastrofickými scénáři", které lze s online nástroji KONE eliminovat již v zárodku. Pokud vás už nebaví vracet se po několikáté k rýsovacímu prknu kvůli poddimenzované výtahové šachtě nebo špatně padnoucímu eskalátoru, přečtěte si, jak naše nástroje mohou proměnit vašeho vnitřního Franka Lloyda Wronga ve Franka Lloyda Wrighta-Prvního.
A ne, vaše oči vás neklamaly. Tyto nástroje jsou k použití zcela zdarma.
6 způsobů, jak vám plánovací nástroje KONE pomohou zabránit katastrofě
Každý výtah a eskalátor je třeba pečlivě naplánovat, abyste se vyhnuli pozdějším nepříjemným překvapením. Někdy se však zdá, že architektonickým projektům vládnou Murphyho zákony. Drobná chyba ve výpočtu nebo zapomenutý bezpečnostní předpis může mít následky - a věci se pokazí. Až působivě špatně. Pak se pokorně vrátíte k rýsovacímu prknu, zachmuřeně si všimnete nových šedin, které se vám objevily na spáncích, a začnete znovu. Iterace za iterací.
Ale představte si, že byste to vždycky napoprvé udělali správně. Co kdyby existovaly nástroje, které by vám umožnily zadat požadované parametry a software by vám přesně řekl, s jakými rozměry si můžete hrát, jaké kódy musíte zohlednit a jak bude váš návrh vypadat, působit a fungovat?
Představte si, kolik času, krve, potu a slz - a šedivých vlasů - byste mohli ušetřit.
No, můžete! Tyto nástroje existují a jsou zdarma!
Tyto nástroje nejsou jen nice-to-have příslušenstvím. Mohou vám doslova ušetřit hodiny, ne-li dny. A peníze. A nekonečné množství starostí.
Začnu tím, že se s vámi podělím o několik typických scénářů, kdy naše nástroje pro plánování a navrhování mohou váš projekt doslova zachránit před trapným fiaskem.
1. Naplánujte dostatek prostoru pro všechny
Zde se setkáváme s překvapivě častým scénářem "nepovedeného projektu". Můžete navrhovat půdorys pro maloobchodní prostory, například nákupní centrum. Chcete vytvořit "wow" efekt, a proto umístíte do půdorysu otvor v místě, které nabídne nakupujícím vizuálně inspirativní víceúrovňový tranzitní zážitek. Na obrazovce počítače to vypadá skvěle, ale.... když se pokusíte začlenit eskalátory, narazíte na problém. Uvědomíte si, že úhel eskalátoru není správný. Je o celou výšku hlavy níž, než jste očekávali. Vysoké nakupující čeká pořádná bolest hlavy. Tolik k "inspirativní cestě", kterou jste si představovali! Teď vám nezbývá než začít úplně od začátku.
Tomuto debaklu jste mohli zcela předejít, kdybyste použili KONE Escalator Planner. Tento intuitivní nástroj vám umožní zadat parametry návrhu a okamžitě vygeneruje rozměry eskalátorů a výstupy výkresů 2D a BIM modelu. Řekne vám přesné vzdálenosti, úhly a prostor, se kterými si musíte pohrát již od počátku, v počátečních fázích konceptu projektu.
Výpočty tak budete mít správně hned napoprvé - a nakupující si mohou nechat zajít chuť.
2. Rozměry šachty od samého začátku
Architekti nejsou odborníci na výtahy (a ani by neměli být) a některé komplikace jsou pro projektanty výškových budov často naprostým překvapením.
Jedním z nejčastějších fiasek souvisejících s výtahy je plánování příliš malé šachty nebo nedostatečné světlé výšky. K tomu často dochází, když přenesete staré rozměry projektu do nového projektu a nakonec použijete zastaralé informace o plánování nebo neplánujete dostatečně podrobně. Věděli jste například, že přechod z dveří otevíraných do strany na dveře otevírané uprostřed má vliv nejen na šířku šachty, ale může také zvětšit požadovaný prostor pro výšku šachty, protože je potřeba další bezpečnostní zařízení na horní části výtahové kabiny? To se stává poměrně často, což vede k bolestem hlavy pro všechny zúčastněné na projektu, zejména když jde o čas - jako vždy.
V závislosti na tom, jak brzy to zachytíte, existuje několik způsobů, jak tento problém vyřešit. Pokud si toho všimnete včas, můžete upravit architektonické výkresy a zvýšit střechu celé budovy. To si vyžádá několikanásobnou kontrolu souladu návrhu i aktualizaci dokumentů. Celý proces je v podstatě velkou ztrátou času a zahrnuje zbytečná rizika.
Dalším typickým řešením je úprava výtahu a zachování dřívějších rozměrů světlé výšky, což ale zase generuje další náklady a prodlužuje dobu dodání, protože potřebujete řešení na míru. Může si také vyžádat kompromisy, které nejsou pro uživatele budovy ideální.
S KONE Elevator Planner, nic z toho není nutné. Jednoduše zadáte své parametry a okamžitě získáte rozměry šachty, specifikace, soubory CAD a BIM.
3. Zohledněte bezpečnostní předpisy - předem
Výtahy jsou vysoce konfigurovatelné, konstruované výrobky, které podléhají přísným bezpečnostním předpisům a nařízením. To znamená, že zdánlivě malé změny v konfiguraci výrobku mohou vést k neočekávaným změnám v požadavcích na výtah a šachty.
Architekti poměrně často nemají hluboké znalosti o dodatečných bezpečnostních opatřeních nebo zařízeních, která jsou v určitých návrzích budov povinná. Jedním ze zřejmých příkladů je potřeba bezpečnostního zařízení s protizávažím ve výtahu, pokud je pod výtahem přístupný prostor, což je poměrně časté uspořádání v budovách s garáží pod budovou. Mnoho projektantů si neuvědomuje, že bezpečnostní zařízení s protizávažím znamená, že je třeba zvětšit hloubku výtahové šachty. Slyšel jsem dokonce o skutečných případech, kdy si projektanti uvědomili, že toto povinné bezpečnostní zařízení zcela chybí - až poté, co, světe div se, je výtah již v provozu!
Aktualizace zařízení a okolních šachet poté, co je budova již dokončena, není pro nikoho levným ani žádoucím úkolem, takže se opravdu vyplatí věnovat v počátečních fázích několik minut navíc, abyste se ujistili, že jsou řádně dodrženy všechny bezpečnostní předpisy. Plánovací nástroje KONE poskytují přesné a aktuální informace o všech příslušných místních bezpečnostních předpisech.
4. Ujistěte se, že se design interiéru výtahu hodí k budově.
Když navrhujete novou budovu nebo modernizujete starou, musí vzhled výtahů doplňovat vaši celkovou vizi. Někdy se však může stát, že výtah vyčnívá jako pěst na oko. Bezcharakterní ocelová krabice zničí hodiny, které jste strávili zdokonalováním detailů modernizované haly ve stylu art deco. Psychedelické osvětlení ve vesmírném stylu se vám vymstí, pokud bude výtahová kabina působit klaustrofobicky.
S nástrojem KONE Car Designer, můžete svou vizi uvést v život pomocí 3D modelování a vytvořit tak jedinečný interiér odpovídající vašim potřebám. Software vám přesně ukáže, jak budou různé materiály, možnosti osvětlení a doplňky vypadat a působit s vysokou mírou věrnosti. Okamžitě vidíte, jak bude váš výtah vypadat, a to buď na počítači, nebo na telefonu či tabletu. Nástroje berou v úvahu nejen vizuální stránku, ale celý zážitek z výtahu.
5. Projektování people flow v každém prostoru
Ne každý architekt má hluboké znalosti o tom, jak se lidé pohybují ve velkých veřejných prostorách. Jak můžete automaticky vědět, kolik výtahů je potřeba pro zvládnutí špičkové kapacity v luxusním hotelu v centru Stockholmu? A jak zjistíte, který produkt je pro danou budovu nejvhodnější, zda má být výtah hluboký, široký nebo čtvercový, jaké jsou nejvýznamnější předpisy, které je třeba zohlednit, nebo jaká má být velikost dveřního otvoru?
Obvykle byste zavolali inženýra vertikální dopravy, aby vám řekl, jaká rychlost eskalátorů je optimální nebo kolik výtahů potřebujete, abyste zvládli dopravní špičku. Nástroje KONE vás však mohou v těchto otázkách alespoň nasměrovat v nejranějších fázích, čímž se vyhnete potenciálně nákladným chybám a časově náročným iteracím.
A pokud by vás zajímalo, zda to znamená, že můžete zamávat na rozloučenou tomu inženýrovi vertikální dopravy, který vás vždy nechává čekat, tak ten ještě není bez práce. Stále se s nimi musíte poradit. Ale s nástroji KONE možná nebudete muset čekat na jejich podněty, než svůj návrh definitivně uzamknete. Jasnou vizi a schéma máte již v raných fázích - přinejmenším správného produktu založeného na typu vašeho projektu - dávno před výběrovým řízením.
6. Zajištění budoucnosti vaší budovy
Od nové budovy se očekává, že bude flexibilní, přizpůsobivá a odolná vůči budoucnosti. Je třeba pochopit její potřeby za tři, deset nebo dokonce padesát let. Rozšiřitelnost a modularita jsou klíčovými požadavky v rušných architektonických prostředích, jako jsou například letiště a další dopravní uzly.
Nástroje KONE mohou pomoci přistupovat k navrhování budov moderním digitálním způsobem. Poskytují možnost získat výstupy BIM (Building Information Modeling) pro výtahy a eskalátory pro projekty, kde je to potřeba. To v konečném důsledku pomůže architektům porozumět hmotám, sousedství a včas identifikovat a vyřešit případné konflikty mezi jednotlivými prvky v budově.
Použitím nástrojů KONE lze navrhnout modulární systém, který je plně přizpůsobitelný. Zadáte parametry a nástroje vytvoří 3D objekty BIM v požadovaném formátu (IFC nebo RFA), úrovni podrobnosti/rozpracovanosti (LOD100 nebo LOD200) a s příslušnými specifikačními údaji vloženými do objektu. Tento budoucí prvek BIM lze v průběhu vývoje uzlu upravovat, ale specifikace a rozměry objektu zůstávají jednotné, což eliminuje potřebu nákladných vlastních řešení při aktualizaci budovy.
Tak tady to máte: minimálně šest vynikajících důvodů, proč používat nástroje pro plánování a projektování KONE.
A tady je další: Nástroje KONE se používají velmi intuitivně. Architektonický software je často navrhován z pohledu technického experta, ale naše nástroje jsou velmi "lidské". Je prakticky nemožné je používat špatně nebo nevědět, jak je používat. Navíc je neustále aktualizujeme o nejnovější informace o výrobcích, takže se můžete spolehnout, že údaje jsou vždy v souladu s aktuálními požadavky. Nástroje neposkytují obecné informace, které jsou "zhruba správné pro typické projekty", ale údaje specifické pro daný projekt, všechny relevantní kroky procesu navrhování a přesné informace, které požadujete.
Strávit pouhých pět minut používáním nástrojů pro správné plánování vám může později ušetřit mnoho hodin a stresu.
Aleksi M
O mně
Jmenuji se Aleksi Marjamäki a jsem zodpovědný za zákaznické nástroje společnosti KONE pro architekty a projektanty. Pro společnost KONE pracuji již 16 let, což je v podstatě celý můj profesní život. Mým vzděláním je marketing, takže nejsem "technik", ale jako majitel velmi STARÉ motorky jsem zjistil, že se ze mě pomalu stává mechanik (ne z vlastní vůle, ale spíše z nutnosti). Abych řekl pravdu, pravděpodobně toho vím víc o standup komedii než o technice, ale pokud jde o mě, dělá to ze mě dokonalého "odborníka", který vysvětlí, jak mohou architekti těžit z používání nástrojů KONE. Důvodem, proč jsou tyto nástroje tak nepostradatelné, je právě to, že ne každý je inženýr! Ani já, ani vy, dokonce ani legendární Alvar Aalto. A pokud se ptáte mě, i Aalto by se možná vyhnul několika projekčním kalamitám, kdyby byly nástroje KONE k dispozici v jeho době!
Jméno: Aleksi Marjamäki
Rodné město: Pocházím z malého městečka Ulvila nedaleko Pori na západním pobřeží Finska.
Vzdělání: Studoval jsem na univerzitě v Oulu a poté na univerzitě v Tampere. Mým oborem byl marketing, ale studoval jsem také strategii a účetnictví.
Profesní role: V současné době pracuji v oblasti financí: Jsem členem týmu globálního rozvoje obchodu s novými zařízeními společnosti KONE. Jsem zodpovědný za nástroje Elevator a Escalator Planner a Car Designer pro detailní vizualizaci výtahů, a také za několik dalších nástrojů určených pro zákazníky, které v současné době pilotujeme.
Pracovní zkušenosti: V roce 2005 jsem nastoupil do mezinárodního trainee programu (ITP) společnosti KONE v nizozemském Haagu. Pracoval jsem také jako manažer rozvoje obchodu ve společnosti KONE Velká Británie v době, kdy se informační modelování budov (BIM) stalo rostoucím trendem v oblasti navrhování budov a spolupráce.
Záliby: V současné době se věnuji projektování budov, které jsou součástí stavebnictví: Od roku 2016 se věnuji CrossFitu. Několikrát ročně také jezdím na snowboardu. Mám také loď a motorku a rád trávím teplé letní večery na lodi kolem helsinských ostrovů nebo křižováním města na motorce.
Jak relaxuji: Poslouchám hodně podcastů, některé spíše odborné, ale většinou příležitostné poučení ze života. Mám také velmi rád stand-up komedie - sleduji je a poslouchám, sám je nedělám.
Kdo mě inspiruje: Můj syn Oiva, kterému je právě osm let, a dcera Anni, které bude v červenci pět.