WELCOME TO KONE!

Are you interested in KONE as a corporate business or a career opportunity?

Corporate site

Would you like to find out more about the solutions available in your area, including the local contact information, on your respective KONE website?

Your suggested website is

United States

Go to your suggested website

Nahoru

Symfonie designu

Od svého otevření v listopadu 2016 se hamburská Elbphilharmonie stala symbolem jedinečného sladění designu, technologie, kultury a především nekonečných ambicí. Důkazem toho je obloukový eskalátor.

Text: Ronak Kotecha

Hamburg je městem, které oslavuje umění, hudbu a noblesní věci v životě. Vynikajícím příkladem symbolizujícího ducha města je Elbphilharmonie. Zvenčí je Elphi (jak ji nazývají místní) cihlovou prosklenou vysokopodlažní budovou, která vypadá jako honosný oceánský parník, který přistál v městském přístavu. Uvnitř této 110 metrů vysoké 26podlažní konstrukce se nachází jedna z deseti nejlepších koncertních hal na světě. Kromě toho tu jsou byty a dokonce pětihvězdičkový hotel.

Budova je navržena tak, aby zajistila nesrovnatelný akustický zážitek. Cesta začíná sofistikovaným vstupem přes jedinečný 80 metrů dlouhý obloukový eskalátor.

Jízda na tomto pohybujícím se uměleckém díle, která trvá 2,5 minuty, je ohromující. Cestující nevidí kvůli oblouku na druhý konec, pocit očekávání je hmatatelný. „Tento eskalátor je inovační z hlediska designu a technologie, nic podobného nebylo dosud postaveno,“ prohlašuje Dr. Heiner Zeiger, projektový manažer oddělení výzkumu a vývoje eskalátorů v německé pobočce KONE, který stál za jeho vytvořením.

Symfonie designu a architektury

img_a-grand-symphony-2

Návrh a montáž obloukového eskalátoru bylo epickým úkolem. Hlavním cílem byl atraktivní vzhled a zapadnutí do elegantního stylu Elbphilharmonie.

Tým KONE využil sklo pro získání zrcadlového efektu, zatímco nerezové obložení a barvy byly použity k napodobení atmosféry koncertního sálu.

Ale to byl jen vnějšek. Vnitřek představoval ještě větší výzvu pro tým složený z Dr. Zeigera, strojních konstruktérů Winfrieda Lanzkiho a Alfreda Thiela, a projektantů elektro Andrease Tautze a Rolfa Carstena.

„Nejprve jsme museli pochopit zatížení a síly, reakce nejen mezi eskalátorem a konstrukcí budovy, ale také koncertním sálem samotným,“ vysvětluje Dr. Zeiger. Přitom bylo nutné zajistit, aby byl hluk z eskalátoru vyvážen s akustikou koncertního sálu Elbphilharmonie

Inovační a netradiční myšlení

img_a-grand-symphony-3

V prvním týdnu po otevření navštívilo budovu Elbphilharmonie přes 30 tisíc lidí a podle počasí jsou tyto počty stále mezi 14 až 20 tisíci. To je ohromná zátěž působící na zařízení, které pracuje téměř nepřetržitě. Tým musel zajistit nejkvalitnější provedení.

A to není vše. Z technologického hlediska bylo největší výzvou zajistit rovnoměrný a konzistentní rozvod napájení k obloukovému eskalátoru, což vyžadovalo hodně kreativního myšlení, jak říká Dr. Zeiger.

„Abychom toho dosáhli, použili jsme několik sekčních pohonů přes modulární hnací systém pohánějící schodový pás eskalátoru se zvláště navrženými ozubnicemi.“

Veškeré tyto návrhy a práce se nakonec spojily a vytvořily obloukový eskalátor, který je úžasnou součástí Elbphilharmonie. Přenáší nás do budoucnosti, v níž technologie a kultura přejímá hlavní úlohu.

Sdílet tuto stránku